Miniature patinering af træ

Sådan kan du få nyt træ til at se brugt/ældet ud.

Jeg vil vise og fortælle dig her, hvordan jeg patinerer træværk til mine miniature. Det er en metode jeg har udviklet igennem årene, og har lavet en masse prøver, før jeg syntes det så rigtigt ud.
Den metode jeg viser her bruges på råt ubehandlet træ.
En god ide hvis du vil afprøven male/patinerings teknikker, er at lave prøver på samme slags træ som du vil bruge til det endelige værk. Når du så har opnået det look du vil have, så skriv på bagsiden af prøven, og hav en kasse eller skuffe hvor du gemmer dine prøver. Tro mig, det er en stor hjælp. Vi glemmer hurtigere end vi først antager.

Her er et par eksempler på patinering: Bistade, drivbænk, paller og frugt/løg kasser.





Den første prøve er hvordan jeg patinerer træ som står udendørs. I dette tilfælde en drivbænk.



 Her står drivbænke som skal patineres.

Materialer: pensel, svamp, terpentin, Annie Sloan brun voks eller Citadel vandfarve (se fotos ovenover), hvid chalk paint, jordfarve, grønt til alger.
Sørg for for god udsugning, eller stå ude.


Tag lidt voks i en metalskål og bland op med terpentin, så det bliver flydende. Påfør træet med en pensel. Lad det tørre.
Hav en bøtte med låg, hvor du nu blander lidt hvid chalk paint op med vand. Dette kan du gemme til næste gang du skal patinere. Dup på med svamp. Dette giver et hvidligt look som træ ofte får når det står ude. Til sidst skal der lidt alger/mos grønt på.
En god træning til at blive god til patinering er: Brug dine øjne og tag fotos når du går rundt ude i den store verden. Læg mærke til hvordan og hvor tingene ældes. Og så øve øve og øve. Det er sjovt. Især når det lykkes :-)

                                Så er drivbænkene påført voks og skal tørre.



                               
        Så skal den tynde opløsning med chalk paint påføres ved at duppe på, med en svamp.


     Til sidst duppes alger/ mos på.

Citadel shade AGRAX Earthshade og disse AK Slimy Grime til mos/alger, kan købes i bl.a.
Faraos Cigarer i Skindergade, Kbh.

Patinering af indendørs træ.

Jeg bruger samme metode som ovenfor, men undlader det hvide chalk paint og mos alger. I stedet   afslutter jeg med et lag klar voks ovenpå, og polerer op med en klud. Så sliber jeg de steder der naturligt slides.

Kommentarer

Populære opslag