IGMA Scolarship- en uge på miniature højskole i USA

IGMA- Guild School- 2017.

IGMA står for: International Guild of Miniature Artisans. Gå ind på deres webside http: //www.igma.orghvis du gerne vil vide mere.
For at gøre en lang historie kort, så ansøgte jeg sidste år om et scolarship til IGMA´s Guild School der afholdes hvert år i Castine, en kystby beliggende i staten Maine. Jeg blev sammen med 2 andre: Peter Gabel og Valeria Bonomi, udvalgt som de heldige. Et scolarship betyder alt betalt, kost, logi og et 36 timers kursus. Det er det ypperste indenfor miniature verdenen der underviser. 
    Artiklen fortsætter løbende og nye fotos lægges jævnligt ind. sidst opdateret 12.09.17


Castine var oprindelig et fiskerleje, men idag et velhaver sommerparadis for rige amerikanere.



Bill Robertson, som auktionarius. Bill anbefalede mig at søge IGMA´s Scholarship, da han underviste i Miniature i Tune sidste år. Tak for det :-)








Mit valg af kurser.

Kursus 1: Antique Water Color Paint Box ca. 1799-1840. 
m. Carol Hardy IGMA Fellow.

Da kursus kataloget, sidste efterår kom fra IGMA, var det næsten umuligt at vælge. Nogen og 30 kurser. Det var svært, så jeg spurgte mig selv: Hvad vil du med et sådant scolarship ? Svaret var : At lære noget som kunne være svært at finde lærer til herhjemme. Derfor valgte jeg: Antique Water Colour Paint Box med Carol Hardy som instruktør. Der var mange teknikker og desuden har jeg en drøm om at lave et atelier med alt hvad jeg synes bør være i et sådant. Jeg maler selv og har derfor drømmen om det perfekte atelier. Carol Hardy er en af de "store" i USA, hvor hun igennem mange år sammen med sin mand Dick, underviser i miniature på meget højt niveau. Dick er en mester ved drejebænk, hvilket han demonstrerede da han skulle os hvordan man drejer alle delene til en malerpensel. Carol er desuden en del af IGMA´s administrative gruppe, og en helt vidunderlig instruktør.





Malerkassen 1:1 som Carol havde brugt som udgangs materiale
til den 1:12 modellen vi skulle lave.




Carol er en meget omhyggelig  og god instruktør.





                  



Det altid, synes jeg, xtremt nervepirrende moment: Isætning af hængsler.
Det er sådan noget der kan ødelægge hele dit forudgående arbejde, hvis de ikke
kommer ordentlig på plads. Det kræver ikke 10, men 100
dybe indåndinger og så igang. 


Dick nyder et velforjent hvil.


Carol, tålmodig og overmåde venlig instruktør, men tag ikke fejl:
Det var ikke hygge nygge kursus, men koncentreret, og hun gik rundt og
checkede hver enkelt elevs arbejde efter dagens undervisning var slut.
Var der sjusk blev man venligt men bestemt bedt om at lave det bedre.
En instruktør efter min smag.



Kursus 2:

 Photo Etching m. Bonni Backe IGMA Fellow.




Teknikken er meget lig den som bruges til Photo Gravure inden for grafiske tryk.
Jeg valgte dette kursus fordi jeg tit mangler ordentlige og ikke mindst korrekt scala
hængsler. Her lærte jeg at lave de smukkeste og mindste hængsler, håndtag, nøglehuls beslag mm.
Håber en dag at undervise i det herhjemme.




Christa fra Holland med nogle af sine ætsninger. Deriblandt ophæng til klokkestrenge,
 et speciale som hun udførte meget smukt.




 




Kathleen, min skønne roommate fra New York. 

















Peter Gabel http://miniatureflorals.com , en anden Scolarship student dette år.
Han laver blomster i papir og bittesmå muslingeskaller. Helt excepsionelt.


Christina Minischetti, IGMA Fellow.  Christina er en kunstner indenfor, 
bl.a. miniature mad, grønt og og laver de skønneste historiske mosaikker. IGMA Fellow er den
højeste anerkendelse der gives. Christina vil være at finde som lærer på næste års "Miniature i Tune". Kig ind på hendes web side:http://www.minicris.com
Billedet er taget I spisesalen på skolen.



Kommentarer

Populære opslag